Groentjessoep

Educatie

Kinderen horen heel vaak ‘groente eten is belangrijk’ of ‘groente eten is gezond’. Maar waarom dit zo is, wordt ze niet zo vaak verteld. Met Groentjessoep leren we kinderen de ‘waarom’. Hiervoor hebben we een Groente Regenboog ontwikkeld. We vertellen de kinderen welke ‘super stoffen’ er in verschillende kleuren groente zitten en wat deze doen voor je lichaam. En we dagen de kinderen uit om meer en verschillende groente te proeven. Dit doen we op de volgende manieren:

Kinderen in de hoofdrol

De oudste leerlingen van de school zijn onze Soupmasters. Zij hebben een super belangrijke rol: ze helpen bij het opwarmen en uitdelen van de soepen en vertellen de andere kinderen meer over de groente in de soep. Ze leren hoe verschillenden groenten groeien en wat deze groenten doen voor ons lichaam met de Groentjessoep Kenniskaarten. Deze hebben we samen met de Voedingsacademie gemaakt. Bij het uitdelen van de soep in klassen vertellen de Soupmasters wat ze geleerd hebben. Zo worden ze niet alleen voedselvaardiger maar oefenen ze ook vaardigheden als presenteren, samenwerken en enthousiasmeren. Keer op keer zien we het zelfvertrouwen van deze kinderen groeien, ze zijn zo trots als een pauw om Soupmaster te zijn.

Motivatie om te proeven

In iedere klas hangt een ‘Proef de regenboog!’ poster. Kinderen die een beker soep proeven en drinken mogen op deze regenboog poster een sticker plakken, waardoor ze groente regenboog ‘inkleuren’. Hierdoor worden kinderen gemotiveerd om te proeven en eten en kan de Soupmaster heel makkelijk de verbinding maken tussen de groente en de ‘superkracht’.

Educatie

Programma op maat

De leerkrachten ontvangen  een ‘menukaart’ met extra lesaanbod rondom de soep van de week. Hierin staan onder andere lessen vanuit CHEF/Smaaklessen en SchoolTV en die lessen die speciaal voor Groentjessoep ontwikkeld zijn. De leerkrachten kunnen op een zelfgekozen moment in de week hiermee aan de slag en extra verdieping geven op het verhaal van de Soupmasters. 

Het educatieprogramma kan in overleg met de school worden uitgebreid met bijvoorbeeld een bezoek aan een boer, een kookles, een kok in de klas, een groente challenge voor thuis et cetera.

Inclusieve aanpak

Alle kinderen op school krijgen de soep. We kiezen voor deze ‘inclusieve’ aanpak om een aantal redenen:

  • We geloven in ‘zien eten doet eten’ waardoor kinderen die in het begin nog wat aarzelend zijn, toch soep proeven omdat hun vriendje het zo lekker vindt.
  • We creëren een gezellig ‘samen eten’ moment, zodat gezond eten een positief moment wordt.
  • We willen gelijke kansen voor alle kinderen.